فریدون جیرانی:یک قطعه موسیقی در فیلم شام آخر بود که به دلایلی حذف شد...ترانه بردی از یادم از دلکش که من خیلی دوست دارم را گلزار در فیلم میخواند.
موسیقی را تورج زاهدی تنظیم کرده بود و فیلم برداری اش 3 روز وقت مارا گرفت.در موقع فیلم برداری متوجه شدم که در فیلم رخساره هم از این ترانه استفاده شده.خیلی دل چرکین شدم اما صحنه را گرفتم.تدوین هم کردیم وبسیار خوب جا افتاد و همه چیز هم درست از آب درآمداما یکی از اولین کسانی که گفت این آواز را دربیاورم دخترم و پسرم بودند.
و استدلالشان هم این بود که این آواز به فضای فیلم و آن صحنه به خصوص لطمه میزند.خودم هم احساس کردم که این آواز از جنس فیلم نیست و فضا و حس فیلم را به قسمت دیگری میبرد فصل آواز گلزار حدود 5/4 دقیقه بود.میزانسن فوق العاده ای هم داشت.زن تابلو را در طبقه بالا به دیوار میکوبد و او و پسر هر دو از قاب تصویر به بیرون میروند.دختر مادر را صدا میزند.مادر بالای پلکان می ایستد و به پایین مینگرد.یکی از دختر ها تاری به دست دارد و یکی از پسر ها ویولن.گلزار و توسلی هم بین آنها هستند.دختر به مادر میگوید همان آهنگی که تو دوست داری.آفاق میاید که قرص زن را به او بدهد.اما زن میگوید نه الان حالم خوب است.
همان جا بالای پلکان مینشیند و گلزار آهنگ را میخواند.زن به پایین و به گلزار نگاه میکند و گلزار هم به زن نگاه میکند اما نگاه های گلزار ادامه پیدا میکند و خیلی با حس و حال تر میشود.
آفاق متوجه نگاه ها میشود و زن به آفاق نگاه میکند.
این کل فصل بود اما 2-3 اشکال داشت.اول اینکه میدانستم تکراری است.دوم اینکه صدای گلزار چندان خوب نبود(بی سلیقه!)
البته به دل مینشست و شنونده بدش نمی آمد.(خوشش هم میومد!)
اما از همه مهمتر اینکه این اشاره را مدیون فرزندانم هستم اینجوری فضای فیلم را اشفته میکرد.
برنامه شب شیشه ای خرداد سال 1386
به گزارش خبرنگار بانی فیلم، با استقبال بسیار زیاد کاربران سایت بانی فیلم آنلاین و تمدید یک هفته ای مهلت نظرخواهی انتخاب بهترین و محبوب ترین سوپراستار سینمای ایران که درپایان هفته نخست توسط مدیریت سایت اعلام شد، به صورت عجیبی با موضوع بالا و پایین شدن رای برخی از بازیگران این فهرست ده نفره روبرو شدیم.
محمدرضا گلزار که در دو-سه روز اول امتیازاتش در جدول رتبه بندی به شکل عجیبی پایین بود ناگهان با هجوم طرفدارانش و رای دادن به این بازیگر، به شکلی باورنکردنی، رده نخست جدول نظرخواهی با کسب 56 درصد از آرا، از دوبازیگر دیگر فهرست –حامد بهداد و شهاب حسینی- پیش افتاد و نفر اول نظرخواهی در پایان هفته اول شد.
استقبال فراوان و خارج از حد تصور نسبت به این نظرخواهی واتخاذ تصمیم تمدید یک هفته ای، شائبه هایی را برای عده ای از علاقمندان به گلزار به وجود آورد.
پس تمدید مهلت نظرخواهی در میزان آرا تغییراتی عمده به وجود آمد و با ایجاد تغییرات در میزان آرای کاربران، رای حامد بهداد به طرز شگفت انگیزی بالا رفت و رقابت او با محمدرضا گلزار باعث ریزش امتیازات شهاب حسینی شد و رتبه این بازیگر بی حاشیه را در رده های پایین جدول قرار داد.
با نزدیک شدن به زمان پایان نظرخواهی، کامنت هایی از سوی تعدادی از کاربران منتشر شد که اعلام کردند در نتایج اعلامی بر روی سایت، تخلف هایی صورت گرفته است. درخواست این کاربران برای بررسی به مسئولان بخش فنی ارجاع شد.
اعلام اولیه مسئولان فنی سایت این بود که با توجه به ساختار و طراحی سایت، احتمال بروز تقلب در نظرخواهی بسیار پایین است. مسئولان بدون رد کردن موضوع تخلف و بعضا شائبه دستکاری در میزان آرای کاربران، اعلام نظر قطعی را به بررسی بیشتر منوط کرد.
با عنایت به حساسیت های موجود و شرایط خاصی که این نظرخواهی را تحت تاثیر قرار داد، ناچار شدیم تا بررسی کامل در مورد احتمال تخلف و دستکاری در رای شرکت کنندگان در نظرخواهی، از اعلام نتیجه خودداری کنیم.
در این میان اما برخی از نظرات که در قالب کامنت ارسال می شد، نشان از وجود آسیب های جدی در شکل ابراز علاقمندی به بازیگران توسط تعدادی از طرفداران می داد؛ متهم کردن دیگران و توهین آشکار و استفاده از الفاظ زننده نسبت به طرفداران دیگر بازیگران، تنها نمونه ای کوچک از این آفت هایی بود که در نوشته های تعدادی معدود از طرفداران مشاهده می شد.
به هرحال روزنامه بانی فیلم همان گونه که تا پیش از این از ورود به موضوعات حاشیه ای سینما اجتناب کرده است، پس از این نیز تلاش خود را معطوف به مباحث جدی سینما خواهد کرد.
البته آنچه که نگرانی از استمرار چنین رفتارهای افراطی را بیشتر می کند، عادی و نهادینه شدن این گونه رفتارهای دون شان علاقمندان سینماست؛ سینمای ایران به واسطه جایگاه فرهنگی اش، نمی تواند این گونه نگرش های به شدت سخیف را تاب بیاورد.
به نظر می رسد این بخش، نیاز به آسیب شناسی دقیقی دارد تا با نگاهی منطقی و دور از افراط گرایی، رابطه یک ستاره سینما و سوپراستار با علاقمندانش باز تعریف شود.
بانی فیلم در مورد این موضوع با کارشناسان و صاحب نظران به گفت و گو خواهد نشست.
نظرسنجی اخیر«بانی فیلم» درباره انتخاب سوپر استار فعلی سینمای ایران با استقبال خیره کننده ای از سوی کاربران و طرفداران این هنرمندان مواجه شد و به همین میزان نیز حاشیه ساز ،جنجالی و پرحرف و حدیث بود. زمان این نظرسنجی ساعت 20 امشب(یکشنبه) به پایان رسید و دیگر امکان ارسال نظر و شرکت در آن وجود ندارد.ضمن تقدیر از تمام خوانندگان همیشگی بانی فیلم و کاربران سایت،نتیجه این نظر خواهی که منجر به انتخاب سه چهره سرشناس سینمای ایران از میان گزینه ها شده است، همان طور که پیشتر وعده داده بودیم در ساعتهای آینده روی سایت قرار خواهد گرفت.
به گزارش نیک صالحی محمدرضا گلزار سوپراستار سینمای ایران که این روزها خبری از او نیست گویا که در تعطیلات کاری به سر می برد.
گلزار متولد یازدهم فروردین 1356 است او فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه آزاد اسلامی است.
او در سال 1379 برای نخستین بار در فیلم "سام و نرگس" ساخته زنده یاد ایرج قادری بازیگری در سینما را تجربه کرد.
باشگاه خبرنگاران، او با اینکه چند بار تا آستانه بازی در فیلم های کارگردانانی چون بهرام بیضایی برای فیلم "لبه پرتگاه"، داریوش مهرجویی برای فیلم "دعوت" پیش رفت اما هیچ کدام به نتیجه نرسید. گلزار در سال 1380 در فیلمی از فریدون جیرانی با نام "شام آخر" در کنار بازیگرانی چون هانیه توسلی، آتیلا پسیانی نقش آفرینی کرد فیلم که هنوز هم در اذهان عمومی بسیاری نقش بسته است.
او در هر سال متوسط در 2 یا 3 فیل سینمایی به ایفای نقش پرداخته است .
او در سال 80 در فیلم سینمایی" زمانه" به کارگردانی حمیدرضا صلاحمند و "بالای شهر پایین شهر" به ایفای نقش پرداخت.
او در سال 81 در فیلم سینمایی "زهر عسل" به کارگردانی ابراهیم شیبانی به ایفای نقش پرداخت.
او بار دیگر در سال 81 با ایرج قادری همکاری کرد گرچه او ورود به عرصه بازیگری اش را به او مدیون است. بازی در "چشمان سیاه" در کنار ماه چهره خلیلی همکاری مجدد او را با قادری زقم زد گلزار سپس در سال 82 با آرش معیریان در فیلم سینمایی "کما" همکاری کرد فیلمی کمدی با بازی گلزار و امین حیایی این فیلم توانست فروش قابل توجهی را برای خود رقم زند.
این بازیگر در سال 82 در فیلم سینمایی سیزده گربه روی شیروانی به ایفای نقش پرداخت که در آن فیلم بازیگران بسیاری به ایفای نقش پرداخته بودند.
اما هیچ کدام از این فیلم ها نتوانست او را آنچنان که باید به همگان معرفی کند. او در سال 82 در فیلمی از حمید نعمت الله توانست بازی قابل توجیه را خود نشان دهد. بازی در فیلم سینمایی "بوتیک" و همبازی شدن با بازیگرانی چون حامد بهداد دیدنی بود. اگر بخواهیم به بازی گلزار تا بوتیک نمره بدهیم بوتیک بیشترین نمره را خواهد گرفت.
گرچه بسیاری از منتقدین او را شایسته کاندید شدن در جشنواره و کسب سیمرغ میدانستند اما در سال 82 در نهایت بهرام رادان برای بازی در فیلم سینمایی "شمعی در باد" سیمرغ گرفت.
گلزار در سال 83 برای اولین بار با کیومرث پوراحمد همکاری کرد و با ویشکا آسایش و الناز شاکردوست بازسازی فیلم قدیمی ایرانی چون "سلطان قلب ها" را با نام "گل یخ" تجربه کرد.
او در سال 84 در فیلم سینمایی "شام عروسی" ابراهیم وحیدزاده حضور افتخاری داشت سپس در همان سال در فیلم سینمایی "آتش بس" به کارگردانی تهمینه میلانی به ایفای نقش پرداخت.
این فیلم در اردیبهشت 85 اکران شد و از فروش چشمگیری برخوردار شد.
محمدرضا همان سال در فیلمی از سیروس الوند به ایفای نقش پرداخت او دو سال بازی نگیرد و سپس در سال 86 در فیلم سینمایی "کلاغ پر"، "توفیق اجباری" و "مجنون لیلی" به ایفای نقش پرداخت.
این سه فیلم نیز در هنگام اکران با استقبال مخاطبان روبرو شدند.
گلزار در سال 87 در فیلم کوتاه "مثل آن شب" شهرام میراب اقدام به ایفای نقش پرداخت و سپس در همان سال در فیلم سینمایی "دو خواهر" به کارگردانی محمد بانکی با نیکی کریمی همکاری کرد او در سال 88 در فیلم سینمایی "دموکراسی تو روز روشن" به کارگردانی علی عطشانی در نقش فرشته مرگ ظاهر شد.
این فیلم به هنگام اکران جنجال و حاشیه بسیار به پا کرد.
گلزار در سال 89 نخستین کار خود را در زمینه فیلمنامه نویسی را تجربه کرد.
"شیش و بش" که تغییر نام یافته از ساندویچ سرد است در شهریور 90 اکران و توانست فروشی میلیاردی را سپری کند.
محمدرضا پس از همکاری رضایت بخش با عطشانی بار دیگر در همان سال با او همکاری کرد و در فیلم سینمایی "در امتداد شهر" در نقش خود یعنی محمدرضا گلزار به ایفای نقش پرداخت.
او در سال 90 برای دومین بار با برادران بانکی همکاری کرد و پس از آن در سال 90 در مجموعه "ساخت ایران" برای دومین بار با محمد حسین لطیفی همکاری کرد این مجموعه در شبکه نمایش خانگی توزیع شده گلزار در طی یک دهه بازی اش در بیش از 24 فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته است.
اما گلزار با تمای نقش آفرینی های متفاوتی که داشت نتوانست هیچگاه در جشنواره ها خوش بدرخشد و نگاه منتقدین و هیات داوران را به خود جلب کند.
گرچه هر بازیگری روزی انتظار بدست آوردن سیمرغ را می کشد اما گویا گلزار چندان کسب سیمرغ برایش اهمیتی نداشته گرچه او خود موج دهنده دستمزدهای نجومی بازیگران است و شنیده ها حاکی از آن است که او برای بازی در فیلمهایش دستمزدهای قابل توجهی گرفته است.
گفتنی است، محمدرضا گلزار در یکی از مجلات به نام رویش صاحب امتیاز بوده و در آن به عنوان افتخاری با افراد صاحب نام عرصه هنر مصاحبه می کرده است.
اما این روزها کسی از او خبر ندارد و در هیچ فیلمی به ایفای نقش نپرداخته و غایب این دوره از جشنواره فیلم فجر است
گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
"علی اکبر ثقفی" تهیه کننده سینما در گفتگو سینما باشگاه خبرنگاران گفت: سینمای ایران دیگر به دلیل اجازه ندادن به بازیگر برای نمایش استعداد خود سوپراستار ندارد و امروزه سوپراستارها تنها 20 درصد در اثر تأثیر خوب از خود برجای می گذارد زیرا بدون فیلمنامه خوب در صورت داشتن عوامل حرفه ای و سوپراستار هم کاری از پیش نمی برند.
وی افزود: فروش بالای یک فیلم از خوبی آن نشأت نمی گیرد و مردم ما اکنون کارهای غیر تکراری مثل فیلم سینمایی طلا و مس را می پسندند این اثر بدون سوپراستار و بازیگر مشهور به خاطر سادگی طرفداران زیادی را به خود جذب کرد جدایی نادر از سیمین نیز یکی دیگر از این دست کارهاست.
وی خاطرنشان کرد: ما باید یک مجموعه ای از سوپراستارها را برای احیای دوباره سینما در کنار هم قرار دهیم.