دل نوشته هایی برای محمدرضا گلزار

دل نوشته هایی برای محمدرضا گلزار

این وبلاگ صرفا وبلاگی برای هواداران محمدرضا گلزار است.خواهشا توهین ممنوع!
دل نوشته هایی برای محمدرضا گلزار

دل نوشته هایی برای محمدرضا گلزار

این وبلاگ صرفا وبلاگی برای هواداران محمدرضا گلزار است.خواهشا توهین ممنوع!

گفت‌وگویی با کارگردان «توفیق اجباری»

گفت‌وگویی با کارگردان «توفیق اجباری»

محمد حسین لطیفی

«محمد حسین لطیفی» گفت: نمی‌شود گفت به طور کامل فیلم روایت زندگی واقعی این بازیگر است اما بخش‌هایی از «توفیق اجباری» از زندگی خود گلزار الهام می‌گیرد.

کارگردان "توفیق اجباری" ، در پاسخ به این پرسش که " تا چه حد داستان "توفیق اجباری" براساس زندگی "محمدرضا گلزار" نوشته شده است؟، گفت: نمی‌شود گفت به طور کامل فیلم روایت زندگی واقعی این بازیگر است اما بخش‌هایی از "توفیق اجباری" از زندگی خود گلزار الهام می‌گیرد. حتی خانه‌ موجود در فیلم که متعلق به خود گلزار است و ما فیلم را در این لوکیشن فیلمبرداری کرده‌ایم. البته باید به این نکته توجه داشت که موضوع اصلی قصه "توفیق اجباری" ازدواج و طلاق این آدم است در صورتی که گلزار واقعی هنوز ازدواج نکرده و طبعاً طلاق هم نگرفته است.

* دوست داشتم لزوم رعایت حرمت بچه‌های سینما را به تصویر بکشانم

آیا با توجه به نگاه جانبدارانه "توفیق اجباری" به زندگی شخصی یک بازیگر سینما، هدف از ساخته شدن این فیلم، ارائه پاسخی تصویری به علاقمندان سوپراستارهای سینما بوده است؟ لطیفی در این باره می‌گوید: در سینما و راجع به طلاق حواشی زیادی وجود دارد و هدف اصلی من از ساخته شدن "توفیق اجباری" این بود که کمی با مبحث طلاق در سینما شوخی کنم. ولی مرحله دوم خیلی برایم جدی بود و آن این که لزوم رعایت حرمت بچه‌های سینما را یک در قالب فیلم به تصویر بکشانم چون درجامعه، شاید عموماً مردم بروبچه‌های سینما را یک جور دیگر ببینند و ندانند که آنها می‌توانند اینقدر با حجب و حیا باشند و این کمتر قابل قبول باشد. با این ایده، من دوست داشتم یک شرایط خوشایندی را برای هویت این سینما ایجاد کنم تا رابطه مردم و گیشه سینما هم یک کم گرمتر شود و امیدوارم که توانسته باشم به این هدف نیز دست یابم. لطیفی در مورد تاثیر مشهود رضا عطاران در طنزهای موجود در فیلم، با توجه به کارهای موفق وی در تلویزیون گفت: دراین فیلم تمام بچه‌ها در حد و اندازه خودشان بودند. رضا گلزار، عطاران و حتی باران کوثری که همه معتقد بودند برای نقش همسر گلزار چون babyface و سنش پایین است، شاید مورد مناسبی برای همسر گلزار نباشد ولی من معتقد بودم با چهره‌پردازی خوب محسن بابایی و بازی خوبش به نتیجه برسد و همین طور هم شد. "لطیفی" در بخش دیگری از گفت‌وگو با فارس، در این زمینه که چرا پس از موفقیت فیلم "روز سوم" در زمینه سینمای دفاع مقدس، به سمت کارگردانی این فیلم رفته و دست به تکرار موقعیت موفق خود در جشنواره بیست و پنجم نزده است، گفت: من چنین روندی در کارنامه فیلمسازی خود نداشته‌ام و مگر دفعات قبل، طبق پیش‌بینی مردم و کارشناسان فیلم یا سریال تلویزیونی با مضامین حادثه‌ای، دلهره‌آور، معناگرا و... ساخته بودم که این بار چنین اتفاق بیفتد؟ وی در زمینه تولید "توفیق اجباری" و فاصله اندک آن با اکران عمومی، گفت: پس از بیست و پنج سال تجربه در سینما این اجازه را پیدا کردم که در یک سال دو اکران داشته باشم و از این بابت خدا را شاکرم. لطیفی گفت: آقای ضرغامی چندی پیش به این نکته اشاره کرد که: فیلم دیدن مراسم دارد. من عقیده دارم باید به فیلم اهمیت دهیم، بچه‌هایمان با ما همراه شوند، به سینما بیایند تا با هم و دور هم باشیم و فضای زیبایی را به‌وجود بیاوریم که این روند را قاعدتا باید با فیلم‌های مفرح شروع کنیم.
توفیق اجباری

* گلزار، عطاران و باران کوثری درحد واندازه خودشان بودند

وی افزود: "رضا عطاران" هم یکی از بازیگران خلاق سینما و تلویزیون است و قاعدتاً در "توفیق اجباری" هم این خلاقیت‌ها خیلی به بازی ایشان کمک کرده است.

لطیفی درباره تغییرات اعمال شده در فیلمنامه پیمان عباسی و میزان تأثیرگذاری محمدرضا گلزار و رضا عطاران در نگارش این فیلمنامه، گفت: در همه کارهایم همه تأثیرگذار هستند ولی همه دراندازه خودشان تاثیرگذارند. در "توفیق اجباری" طرح اصلی و خط اصلی را پیمان عباسی نوشت و کار را تحویل من داد، این که از آنجا به بعد این فیلمنامه چقدر دستخوش تغییرات شده، برمی گردد به من و عباسی و الان این فیلمنامه به نظر من در تیتراژ کاملا متعلق به آقای عباسی است. حتی بدون تیتری با عنوان "بازنویسی پیمان عباسی". البته این را همه می‌دانند که محمدحسین لطیفی زیاد خودش را درقید و بند فیلمنامه نمی گذارد و من همواره، سعی می‌کنم با انرژی بچه‌هایم سر صحنه کار را پیش ببرم.

توفیق اجباری

* هیچگاه طبق پیش‌بینی‌ها فیلم نساخته‌ام

وی در این زمینه گفت: واقعیت این بود که "توفیق اجباری" باید یک سال و نیم پیش ساخته می‌شد و پروانه ساخت آن را در اختیار داشتم اما تهیه کننده آن (سید کمال طباطبایی) به ‌خاطر ساخته شدن مجموعه "صاحبدلان" و فیلم "روز سوم"، به طور موقت کنار کشید تا من در مقطعی آن کارها را بسازم و به هر حال، ساخته شدن این فیلم جزو تعهدات قبلی من بود که باید سال گذشته این اتفاق می‌افتاد و من نیز، خود را متعهد می‌دیدم که "توفیق اجباری" را برای آقای طباطبایی که به خاطر من تولید این پروژه را متوقف کرده بود، بسازم.

رضا عطاران

* خودم را یک امپرسیونیسم می‌‌دانم

لطیفی افزود: راستش من آدمی هستم که نمی‌توانم پشت اکران بمانم. اگر کاری را بسازم و یک سال بعد اکران شود، اصلا حالم بد می‌شود!

وی گفت: معتقدم فیلم باید در لحظه و زمان خودش بتواند با مردم ارتباط برقرارکند و این یک روند مطلوب و خوشایند است. بنابراین همه تلاشم را می‌کنم و برخلاف عقیده عده‌ای ا ز همکاران که معتقدند فیلم باید خیلی ظریف و دقیق کار شود، من خودم را در فیلمسازی یک امپرسیونیسم می‌شناسم و معتقدم وقتی از دور به راش‌هایی در کنار هم قرار می‌گیرند، نگاه می‌کنی و لذت می‌بری، این احساس خوشایند از دریافت آنی تعیین کننده است.

لطیفی درباره تاثیر تولید فیلم‌هایی از جنس "توفیق اجباری" دررونق گیشه‌ سالن‌های سینما گفت: این دست فیلم‌ها، حداقل 80 الی 90 درصد تاثیرگذار هستند. پنجشنبه شب من "توفیق اجباری" را با مردم در سینما دیدم. به نظرم فیلم آنها را راضی کرد وامیدوارم این روند ادامه پیدا کند، زیرا بدون تبلیغ و تیزر تلویزیونی، بیلبورد خیابانی و... فیلم در دومین روز نمایش، یک سئانس فوق‌العاده پر از تماشاگر در سینما آفریقا داشت که همین مرا به وجد آورد وامیدوارم که در این مقطع بتواند به مجموعه سینمای ایران و به ویژه اقتصاد این سینما کمک کند.

وی اظهار داشت: بالاخره ما نیاز داریم که مردم را وارد "فضای فیلم دیدن" کنیم و بازار غیرمجاز سی دی را بشکنیم.

محمدرضا گلزار

* آشتی مردم با سینما را باید با فیلم‌های مفرح شروع کنیم

لطیفی به فارس گفت: درباره فیلمسازی من در زمینه طنز و کار جدی من همیشه به این نکته اشاره کرده‌ام که اگر ما تولد بچه‌ما را درپیش داشته باشیم، مداح دعوت نمی‌کنیم و یا اگر مجلس فوت پدربزرگمان باشد از مطرب کمک نمی‌گیریم چون این دو مقوله کاملا از هم جدا هستند. 

وی گفت: من اگر بخواهم فیلم‌های دفاع مقدسی کار کنم با اندازه‌ها و استاندارهای آن سعی می‌کنم خود را وفق دهم و اگر بخواهم طنز کار کنم با استاندارهای طنز کار می‌کنم. "توفیق اجباری" هم یک فیلم طنز بود و در حال و هوای یک کار طنز، باید ارزیابی و بررسی می‌شد. این بود که تمام تلاشم را کردم تا در اندازه‌های کار کمدی و طنز، بتوانم با بیننده همراه شوم.

وی تاکید کرد: اینگونه هم نیست که موفقیت "توفیق اجباری" موجب شود که در ادامه هم فقط در این زمینه کار کنم. شاید کار بعدی من، یک کار مذهبی باشد و اصلا نمی‌دانم که در آینده قرار است چه نوع فیلمی بسازم.

باران کوثری

کارگردان "توفیق اجباری" در مورد اهمیت‌ تنوع ژانر در کارهای سینمایی و تلویزیونی خود و لزوم رعایت چنین دیدگاهی برای پرهیز ازتکرار، گفت: این روند با آگاهی کامل بوده است. یعنی من با آگاهی کامل وارد "توفیق اجباری" شدم زیرا احساس می‌کردم دوست ندارم در یک فضا و حال و هوای فیلمسازی باقی بمانم. راستش من حاضر نیستم هیچ دو سریال یا فیلمی را پشت سرهم با یک مضمون انجام دهم، مگر آن که از نوع "صاحبدلان" باشد.

منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 2 + ارسال نظر
درین یکشنبه 24 شهریور 1392 ساعت 17:58

جانان جون سمی چی شد؟وای آخه مگه میشه؟

نمیدونم والله.چی بگم

amir یکشنبه 24 شهریور 1392 ساعت 17:34

با سلام
من مایل به تبادل لینک با وبگاه شما می باشم
در صورت تمایل می توانید از طریق نظرات یا ایمیل من را مطلع کرده ابتدا لینک شوید بعد لینک وبلاگ را در وبگاه خود قرار دهید ، یا اینکه وبلاگ من را لینک نموده سپس من را مطلع سازید تا در کمتر از 12 ساعت لینک شما در وبلاگ قرار دهم.

email:escelet@yahoo.com
میوه آرایی
http://www.dorna.blogfa.com/

لینک شدید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد